Optakt: Kan Brøndby mere i denne sæson?
18. maj, klokken 2:07 af Preben Juhlin

Søndag kommer rivalerne forbi Vestegnen i forsøget på at hente andenpladsen. Brøndby spiller for sjettepladsen, som kun er to point væk. Siden triumfen i pokalfinalen har Vestegnens udvalgte imidlertid virket mætte og uden den gejst og vilje som gav sejren 1. maj. Spørgsmålet er om et fyldt Brøndby Stadion og slaget om København kan motivere hjemmeholdet til endnu en pragtpræstation?
Det er nemt at sammenligne formen i de to klubber eftersom de har mødt de samme to hold i de tre sidste kampe. FC København har maksimum point med en målscore på 9-2, mens pokalvinderne har høstet 2 point og en målscore på 2-4. Løverne har vundet sammenlagt 7-0 over mestrene fra AaB og bundproppen Viborg, mens Brøndby har spillet 1-1 mod domkirkebyen og sendte mesterskabet til Nordjylland med et 2-0 nederlag i torsdags. Modstanderne har med andre ord meget mere at spille for og Brøndby skal virkelig mande sig op for at hente den første superligasejr siden marts 2006.
Det mentale puslespil
Både fans og ledere var lettede og forløste efter pokalfinalen. Førstnævnte har håneretten i forhold til dagens modstanderfans – i hvert fald hvis de glemmer stilligen i Superligaen – og sidstnævnte kan drømme om ekstra millioner på kontoen, hvis holdet klarer sig godt i Europa. Men også for spillerne var det en forløsning. Der er ingen tvivl om at pokalfinalen var vigtigere end tabellen, da den skaffede adgang til Europa, og siden da har holdet da også haft et formdyk af dimensioner. Kun de sidste 20 minutter af kampen mod FC Nordsjælland og de første 20 minutter af anden halvleg i kampen mod AaB mindede om spillet fra starten af forårssæsonen.
Spil og resultater har været pauvre og dette hold skal så forsøge at rejse sig mod et topmotiveret gæstehold, der spiller for en plads i Europa. Der er ligesom i torsdags stor motivationsforskel på de to hold og Brøndby skal derfor have stolpe-ind for at få det mentale overskud. Selvom det er et derby og selvom der er fyldt på tribunerne skal Brøndby have det første mål. Udover det mentale boost handler føringsmålet også om de spillertyper, som er til rådighed.
Det taktiske puslespil
Endnu engang består offensiven af det lette kavaleri. I den udtagne trup er kun Nicolaj Agger en større kleppert og han vil komme i menneskehænder hos Michael Gravgaard og Ulrik Laursen. Med andre ord skal Brøndby endnu en gang prøve modellen med små hurtige folk, der skal tage kampen op mod fysisk stærkere modstandere. Det er hidtil ikke faldet ud til Brøndbys fordel: to gange AaB og en gang OB har givet sportslige skrammer med tre nederlag og en målscore på 0-5. Det er derfor et føringsmål til hjemmeholdet er ekstra vigtigt. Brøndby har ikke været i stand til at vise farlighed med det lette kavaleri overfor en kompakt modstander. Men hvordan så få føringsmålet?
Konceptet bag indførelsen af 4 midtbanespillere i en diamantform med offensive backs skal iværksættes. Den ellers så boldsikre Chris Katongo har fået for vane at førsteberøringen springer for langt fra ham ligesom offside-reglen stadig kan læres bedre. Derudover kan Brøndby håbe at Kasper Lorentzen og Martin Ericsson, der begge er hurtige i tanke og handling under normale omstændigheder, finder frem til det sammenspil, som de viste før Lorentzens skade i sidste sæson.
Desuden bør midtbanen forsøge med kvalificerede langskud for at lokke modstandernes forsvar lidt frem, så der kan blive plads angribernes løb i de opståede huller. Udover at lokke modstanderen umuliggør de hurtige afslutninger også københavnernes farligste våben, nemlig det direkte spil mod et hold ude af balance.
Defensivt ligger der også en hård opgave foran holdet. Det skyldes ikke at løverne er specielt bidske, men snarere at det kun er lykkedes hjemmeholdet at spille til nul i en superligakamp i foråret. Det er på en måde et mysterium for forsvaret virker langt sikrere nu end i efteråret, hvor fire kampe blev fuldført med rent bur. Det handler også i nogen grad om selvtillid, hvor scoringer i starten af året bar præg af koncentrationssvigt i slutningen af kampene, er det senere blevet lettere for modstanderholdet at bryde igennem og også her spiller det psykiske aspekt ind. Men FC Københavns foretrukne angrebsmodel med at lade de to backs finde de to forreste ligger normalt godt til Brøndbys forsvar. Så må Brøndby blot håbe at kunne kopiere AC Horsens’ små vævre angriberes succes mod dagens modstander for et fire runder siden.
Brøndbys trup og formodede holdopstilling
16. Stephan Andersen
4. Per Nielsen
5. Mark Howard
6. Samuel Holmén
7. Kasper Lorentzen
8. Kim Daugaard
9. Martin Retov
10. Martin Ericsson
18. Max von Schlebrügge
20. Stefan Gislason
21. Thomas Rasmussen
23. Martin Spelmann
28. Chris Katongo
29. Daniel Wass
30. Michael Tørnes
31. David Williams
32. Anders Randrup
33. Jacob Berthelsen
34. Pierre Kanstrup
41. Nicolaj Agger
Med Thomas Rasmussen, Martin Ericsson og Anders Randrup tilbage fra karantæner er der mulighed for at stille det sædvanlige forsvar, men 90min.dk tror at Randrup på grund af en mindre formnedgang må vige pladsen for Daniel Wass. På midtbanen tror vi at Kasper Lorentzen glider ind, mens Martin Ericsson får sin plads ved siden af Katongo i angrebet. Altså denne opstilling:
Daniel Wass – Mark Howard – Max von Schlebrügge – Thomas Rasmussen
Stefan Gislason
Kasper Lorentzen – Samuel Holmén
Martin Retov
Martin Ericsson – Chris Katongo
FC Københavns trup og formodede holdopstilling
1. Jesper Christiansen
2. Zdenek Pospech
4. Hjalte Nørregaard
5. Ulrik Laursen
7. Ailton Almeida
8. Michael Silberbauer
9. Morten Nordstrand
11. Marcus Allbäck
13. Atiba Hutchinson
14. Michael Gravgaard
17. Oscar Wendt
18. José Junior
23. William Kvist
24. Libor Sionko
25. Mathias Zanka Jørgensen
41. Nathan Coe
Ståle Solbakken har udtalt sig i positive vendinger om Morten Nordstrand som en af nøglefigurerne i genrejsningen af FC København. Hvem der skal være hans angrebsmakker er mere uvist, men 90min.dk tror at træneren holder fast i Allbäck i startopstillingen. Derudover bliver det rutinerede kræfter, der skal søge at tage den tredje sejr i træk på Brøndby Stadion.
Zdenek Pospech- Ulrik Laursen – Michael Gravgaard – Oscar Wendt
Libor Sionko – Michael Silberbauer – William Kvist – Atiba Hutchinson
Morten Nordstrand – Marcus Allbäck
Lidt statistik
Dommer: Peter Rasmussen (14 kampe, 0 røde kort, 38 gule og 1 straffe i ligaen denne sæson)
Linjedommere: Anders Nørrestrand og Henrik Sønderby
4. dommer: Jesper Bæk Overgaard
De fem seneste indbyrdes ligaopgør på Vestegnen:
23.09.07: BIF 0-1 FCK; 19.686 tilskuere (Dommer: Peter Rasmussen)
09.05.07: BIF 0-1 FCK; 25.083
12.03.06: BIF 3-0 FCK; 26.018
21.09.05: BIF 1-1 FCK; 28.298
16.05.05: BIF 5-0 FCK; 26.418
Ialt: BIF 9-3 FCK; Gn.snit: 25.101 tilskuere
90min.dk ønsker alle en fantastisk kamp med en sejr til de blå-gule både på banen og tribunerne.
45 kommentarer til “Optakt: Kan Brøndby mere i denne sæson?”
Smid en kommentar
Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.
18. maj, 2008 kl. 08:30
Kom så Brøndby!
)
18. maj, 2008 kl. 12:32
Tror randrup starter inde
18. maj, 2008 kl. 13:11
Jeg tror også, at randrup starter inde – jeg håber det.
Men i en kamp mod fc københavn, så jeg hellere at mike jensen blev udtaget i stedet for pierre kanstrup. mike jensen har trods alt mere rutine når det kommer mellem de to, og ja. det så jeg altså helst.
18. maj, 2008 kl. 14:13
Puhaaa, opstillingen bekømrer mig sku lidt.
Vi har intet hovedstødstyrke, reelt kun Max på hele holdet.
Og mod det nok stærkeste hold på dødbolde
18. maj, 2008 kl. 15:00
ahh howard og Gislason vil bestemt også kalde stærke med hovedet, men deler din bekymring…
Hvad er der sket med Peter Madsen??
Uha har ikke en hel god fornemmelse i maven om denne kamp, men tror på gutterne og vi skal sgu sende don øf tudende hjem!!
att: Anders Bjerregaard
Cagara er transferfri til sommer, han koster gratis, så måske vi skulle ud og vise flaget allerede der inden FCN snupper ham..
18. maj, 2008 kl. 16:06
Forza BIF: Grundet til min bekømring er at ingen af de 2 du nævner er med i dagens kamp : )
18. maj, 2008 kl. 17:04
lålålålålålålå luder fck
18. maj, 2008 kl. 18:08
Synes brøndby spiller en god kamp i dag. Og hvor er det dejligt at de slår FCK.
Man må sgu sige at Holmen har fundet sin målnæse frem her i foråret, og hvor er det en fryd for øjet når ericsson spiller som han gjorde i dag med mange tekniske lækkerier.
Alt i alt en meget underholdende kamp, som BIF vandt fortjent. De ville bare mere.
18. maj, 2008 kl. 19:05
Godt med en sejr over FCK.
Og godt med Køhlerts udtagelse efter kampen at dette resultat ikke ændre mht. “plads til forbedring” (indkøb).
Spændt på hvem de har i kikkerten!
Personligt synes jeg følgende spillere kunne være interessante:
FCM´s Magnost Troest (kan hvis fåes billigt pga klausul)
FCN´s Bernburg (sikkert en dyr herre)
og evt. en hurtig midtbanespiller (ham Alanzinho skulle sigende være god)
18. maj, 2008 kl. 19:40
Først om fremmest – fuck hvor var det dejligt med en sejr over de hvide måger!!!
Og det var vel fuldt fortjent!!??
Det er simplethen noget som jeg jeg ikke kan forstå – hvorfor er det Agger og ikke Madsen som er på bænek?? Han har trods alt scoret nogle mål + en del assist, og Agger har ikke vist det helt store siden han er kommet tilbage fra sin skade. Selvføgelig er han et stort talent – men mener helt klart at det er Madsens forcer vi har manglet i front ( hovedstødsstyrke og fysik ).
Har Køhlert et problem med ham – eller er jeg helt galt på den!!??
18. maj, 2008 kl. 20:03
Kahlen77: Jeg undrer mig også over at Madsen ikke er i truppen. Han har jo ikke fået chancen eller spillet sig af, og han siger selv han er fysisk i topform pt. Men på den anden side vil jeg også gerne se Agger an, men ærgrer mig over han ikke får noget spilletid, f.eks. i en kamp hvor vi virkelig mangler hovedstødsstyrke. På den anden side spillede både Katongo og især Ericcson rigtig fornemt i angrebet.
18. maj, 2008 kl. 20:12
Håber de køber kvalitet som f. eks en Bernburg til angrebet og en til midterforsvaret som en Toni Kallio fra Fulham, som også kan spille venstre back.,. og så en Viktor Elm fra Kalmar til midtbanen. Så tror jeg godt vi kan klare os i Europa
18. maj, 2008 kl. 20:18
Rolig nu med ham Bernburg – manden var ikke engang go’ nok til FCK’s trup for et år siden!! Lad os nu hente en som har præsteret i en lidt længere periode..
Ville til enhver tid vælge Dunken fremfor Bernburg..
Vi skal ha’ en hurtig, udfordrende og træfsikker type.
18. maj, 2008 kl. 20:25
Han skal hellere ikke erstatte Duncan.,. han skal op ved siden af ham..
18. maj, 2008 kl. 21:31
Jeg bryder mig ikke om, at vi sammenligner os med FCK, der smider stort set alle talenter væk uden spilletid. Jeg går også ind for en Bernburg, som helst skal ligge ved siden af Dunken, men hvis Dunken bliver skadet, så er der stadig mere fysik i angrebet end tilfældet er nu!
18. maj, 2008 kl. 22:17
Det er sjovt som alle taler om Duncan, men ikke om Katongo, disse to spillede godt sammen inden Duncan blev skadet, vi har bare brug for en i reserve.
For mig at se kunne de lige så godt sælge Duncan som Katongo, så hvorfor ikke beholde dem begge, eller sælge dem begge?
19. maj, 2008 kl. 09:58
Katongo spillede en rigtig god kamp mod Fck… bolden var klistret til hans fødder hver gang han fik den… men vi skal også have en stærk fysisk spiller som duncan ved siden af ham.. det går ikke med både katongo og williams spom begge er små og hurtige.
Syntes ikke at det er i angrebet at brøndby skal forstærke sig..
Duncan katongo på toppen er da et godt angreb..
Og så har vi både Peter Madsen,david williams og så får vi peguero tilbage fra M.L.S til sommer.For ikke at nævne at vi også har nogle angrebs talenter der kan udvikle sig til snart at blive gode nok til suppen.
19. maj, 2008 kl. 10:18
Vi mangler kanter og backs
19. maj, 2008 kl. 10:46
Ved køb af dennis cagara som kan hentes gratis har vi to venstre backs som er rigtige gode i det offensive og okay i det defensive.
Så kan thomas rasmussen i nogle kampe rykkes op som venstre kant spiller igen med tobias mikkelsen på højre kant. vi har stadig mange midtbane spillere. Holmen, Gislason, Retov, Lorentzen,Ericsson, spelmann,mike jensen
højre backen må være anders randrups og der er også andre spillere som har vist at de kan spille den højre back.. de skal have chancen.
Midterforsvaret er stærk med max og howard men er lidt bekymret hvis en af de to sgu gå hen og blive skadet. Men det er jo også ret svært at hente en forsvars profil til at være reserve i superligaen. men de skal finde en i stedet for trond andersen og mikkel bischoff som burde stoppe karrieen
midtbanen er god nok og det samme er angrebet når vi alle vores skadet angribere tilbage.
så foruden dennis cargara som vil være gratis at hente og selv meget gerne vil til brøndby syntes jeg ikke at man behøver at hente alle mulige spillere hvis der ikke bliver solgt nogen.
19. maj, 2008 kl. 11:06
Tillykke med sejren over Fuck, det varmede sgu inde i hjertet og viste jo at når spillerne virkelig vil, så er de ikke spor trætte eller slidte…var sgu en fornøjelse at se!
At det så ovenikøbet bliver fulgt op dagen efter af udtalelser fra Tom K og Anders B til tipsbladet.dk om, at der ligger en plan klar for indkøb til sommer, således at truppen kan udvikle sig for at være en tegning til top 4 til en trup der kan og skal vinde guldet….
Brøndby vil handle til sommer og samtidig bliver Wass rykket op i truppen, mens Trond smutter, så syns jeg også det er meget fornuftigt at Daugaard bliver til at hjælpe de nye på plads i truppen…
Synes det virker som om Brøndbys ledelse omsider er ved at placere pengene, hvor snakken er, de snakker om guld og det koster altså guldpenge at vinde guldmedaljer!!
Ikke at vi skal gå amok, men et par stjerner til at støtte op om stammen og de unge talenter, så kan AaB godt aflevere det guld!
Ej hvor er livet som Brøndby-fan dejligt i dag, Forza Brøndby Forza Brøndby!
19. maj, 2008 kl. 11:28
Dennis, ville være et godt køb men vi har altså mange talenter til den position, saa enten skal vi leje nogle ud for at få Cagara eller skal videreudvikle dem vi har.
Efter truppen er blevet skæret ned har man en formnemmelse af at der er mere harmoni og fælleskab over holdet så ikke noget med at både hive unge talenter op til aholdet hvilket køhlert vil gøre og samtidig forstærke med de 2-3 spillere jeg synes der er brug for.
19. maj, 2008 kl. 11:29
Ja, det er sgu en fed fornemmelse i dag
19. maj, 2008 kl. 11:48
Som flere har sagt, så er det en superdag, da jeg så målet til 2-1, blev jeg nødt til at råbe og skrige i begejstring, for det godt nok et helt kanon opspil, der lover virkelig godt for fremtiden. Samtidig så Katongo, meget sikker ud i den situation.
19. maj, 2008 kl. 11:49
Dejlig sejr, især flot når vi reelt kun har Max som er stærk med hovedet, mod Fuckernes mange hovedstødstærke.
Forza BIF: er meget enig, og er især glad for at du også synes at Daugaard skal have lov til at blive et halvt år mere. Vi kan jo se at han godt kan spille på topniveau endnu, og han er en god gardering der dækker mange pladser. Vigtigst af alt er som du siger, mentalt at han kan hjælpe de andre og yngrer spillere. Dette gælder ligeledes PerPer.
Cagara kunne da være spændene, men jeg tror bare ikke at han gider at sidde på bænken. Hvis ikke kan vi håbe på at Wagner som er til prøve træning, er noget værd. Han er kun 19 år, og vil helt sikkert tage til takke med en bænkplads til at starte med.
Udover en gardering til venstrebacken mener jeg at forsvarret er godt besat. Både Randrup(gjorde det fremragende igår) og perper er gode garderinger for Max og Mark.
På midten kunne det være spændene med en individualist som virkelig kan noget på egen hånd.
I angrebet tror jeg egentlig at Katongo og Duncan i topform kunne være et farligt makkerpar, men jeg kunne sku os godt tænke mig en rigtig individualist ligesom Johan var. En der kan skabe noget på egen hånd, og scorer på sine chancer. Katongo har i nogle tilfælde har haft svært ved at putte bolden ind på sine chancer, og dette går bare ikke i Europa hvor vi højst sandsynligt ikke får særlig mange store chancer.
Men nu må vi se hvad der sker.
19. maj, 2008 kl. 11:50
i forhold til Cagara tvivler jeg meget på at vil tage til takke med en bænkplads i Brøndby fremfor en startplads i fcn, som ser ud til at skulle spille Europæisk
19. maj, 2008 kl. 12:21
mathisen: du ken ikke mene perper stadig er værd at lade “fylde” i truppen, han har ikke spillet en god kamp i snart 2 år, lad nu bare den mand takke af og lad os hylde ham for det han har gjort for klubben for det er prisværdigt, men manden er simpelthen færdig med topfodbold sådan er det!!!!!!!!!
19. maj, 2008 kl. 12:31
Enig i at perper, trond og Bischoff skal forlade truppen til sommer…
har intet imod Perper, han er et fantastisk menneske og vi skal aldrig glemme ham og han skal hyldes vanvittigt!!
men hans helbred er ikke for godt mere og det gør at han ikke kan byde ind med det samme høje niveau mere, så lad ham evt blive forsvarstræner for vores unge talenter, det vil kunne hjælpe dem i deres udvikling for Perper har så meget at give videre!!
Daugaard skal som sagt fortsætte, og dem der ikke er enige har i hvert fald ikke set kampen i går!!
19. maj, 2008 kl. 12:39
Kloen: Der er jeg nu uenig med dig. Han er stadig en dygtig spiller med en enorm erfaring. Han har gjort det godt de gange han er kommet ind, og så vidt jeg kan huske ikke lavet nogen fejl. En spiller som ham er perfekt at have som gardering, istedet for en ung spiller der laver fejl og kan være tilbøjelig til at bukke under for presset i store kampe, som Europæiske. Selvfølgelig skal PerPer blive i truppen. Den mand ér Brøndby og han kan sagtens yde en masse til truppen endnu, både mentalt og rent fodbold mæssigt.
Kald mig bare en romantisk idiot, men han hører til i Brøndby og så længe han kan bidrage med noget skal han være i truppen.
Syns du skal læse denne artikel for at få et lidt bedre indblik i hvor meget denne klub betyder for ham og hvor meget han vil ofre for klubben. på grund af dette er jeg heller ikke i tvivl om at han vil trække sig når han ved at han ikke kan bidrage med mere.
http://jp.dk/arkiv/?id=1324991&eceExpr=en%20klubmand&eceArchive=o
19. maj, 2008 kl. 12:41
Forza Bif: Jeg forstår ikke hvordan du ved at hans helbred ikke er godt? han har stillet sig til rådighd til kampstart i næsten alle kampene i foråret i modsætning til mange af de andre? Er enig i at han skal have en stilling i Brøndby organisationen når han karriere er ovre, men ifølge mig går der et stykke tid endnu
19. maj, 2008 kl. 13:06
I modsætning til mange andre herinde, så kan jeg ikke lige umiddelbart finde en plads hvor jeg mener der skal forstærkes. syntes vore forsvar er godt. det eneste skulle være en klasse højre back, men så er jeg sikker på at enten wass eller randrup smutter, så nej.
Midtbanen ser for mig rigtig stærk ud. gislasson, holmen og retov. så med lorentzen, ericson og tobi til at slås om den sidste plads i den diamant. er en af de tre første ude, så har vi lorentzen og tobi som kanter og de to tilbage værende som centrale.
Det skulle måske være i angrebet, men ikke på den måde i andre mener, skal det være så sælg duncan, syntes ikke han har slået nok igennem for os, og hans attitude er møg belastne at se på. og så hent søren larsen hjem. larsen og katongo på toppen. så mener jeg vi kan spille med om guldet.
19. maj, 2008 kl. 13:19
Simon_Stof: kan sagtens følge din tankegang, er os meget godt tilfreds med truppen, men mener nu at indkøb af en klasse kant og en angriber ville være at foretrække. Både idet at vi lige mangler de individualist som kan afgøre en kamp selvom resten af holdet måske har en dårlig dag. Derudover har der været så meget snak om at spillerne har været trætte og med de Europæiske kampe næste år, bliver programmet endnu mere presset, hvilket betyder at det ville være at foretrække med et par ekstra kræfter at trække på.
Derudover er der ingen herinde der taler om indkøb af helt unge talenter, hvilket jeg altid syns man bør kigge efter som en topklub.
Et ekspempel er brent mcgrath som vi hentede fra Australien som 15 årig, og som kan udvikle sig optimalt under vores fantastiske talentarbejde.
19. maj, 2008 kl. 13:44
Dejlig kamp igår. Man glemmer for en stund alt om stillingen, og kan kun sidde med et bredt smil på læben resten af dagen (og de næste par dage vel også)
Jeg har det på sin vis lidt som dig; simon_stof. Det kan godt være svært at se hvor vi skal skifte ud henne, da vi klart har en god mand til alle pladser, men vi må også erkende, at vi skal være en smule naive eller blå-gule øjet om man vil, for at mene at vi med denne trup kan vinde mesterskabet næste år. Her er jeg enig med Tom Køhlert, at truppen lige nu er på top 4 niveau, og det nok mest som en 4. – 2. plads. Så vi skal købe ind til toppen, så 1-2 af vores nuværende dygtige spillere, bliver skubbet ud på bænken. Derved forbedrer vi kvaliteten af holdet samtidigt med at vi forbedrer bredden af truppen, som Mathiesen også siger bliver nødvendigt, hvis vi skal kunne holde et stabilt niveau over en hel sæson, forhåbentligt krydret med mange internationale kampe.
19. maj, 2008 kl. 13:55
Jeg mener stadigvæk, at hvis vi skal købe ind, så skal vi først gøre plads til dem, ved at sælge nogle reserver. Jeg kan ikke leve med, at vi har 7 – 10 til hver eneste kæde, også snakker om og forstærke os pga. manglende kvalitet, eller fordi de bliver trætte i løbet af sæsonen, hvis ikke 7 – 10 mand ikke er nok i hver kæde til ikke at overbelaste spillerne, så er det fordi spillerne ikke holder niveau. Det kan ikke være meningen, at vi har en masse spiller på kontrakt, som enten ikke har niveauet eller noget fremtidsperspektiv, og dermed er ubrugelige.
Den eneste plads, hvor jeg synes, at man kan argumentere for en forstærkning uden nogen spillersalg er på venstre back, hvor det ser tyndt ud, når TR er skadet eller har karantæne.
I modsætning til mange andre, så er jeg også tilbøjelig til at tro Mike Jensen og Martin Spelmann, og jeg vil blive meget ked af det, hvis vi laver endnu en Nike Zimling. Når så LO og Toby igen for alvor er i omdrejninger, så har vi de tekniske og kreative midtbanespiller, sammen med Ericsson, som jeg faktisk ikke er for vild med.
Jeg vil selvfølgelig byde en topklassespiller velkommen, men hellere ÈN spiller på niveau med Max, end 3 spillere for breddens skyld, for den har vi altså!
19. maj, 2008 kl. 14:09
Synes som de fleste andre at en stor fysisk angriber vil være en god ide. Synes bestemt ikke at Duncan og Katongo ser dårligt ud – men at spille europæisk kræver meget mere end det. Der skal spille en masse kampe, og med skader (Duncan har det specielt med at blive skadet), og karantæner (øh… også Duncan), formnedgang, rotatiton, osv. skal der være en Angriber som kan spille den ‘fysiske angriber’ – eller bare målfarlig angriber i det hele taget!
Der synes jeg 3. valget ser lidt svagt ud. Og i hvert fald 4 valget. I en topklub skal man have et stærkt 4. valg. Hvorfor? Fordi at 3. valget starter inde når første eller andetvalget er ude af den ene eller anden grund. – og der SKAL altid være muligt at smide en målfarlig angriber ind fra bænker når der skal satses.
Efter en dejlig sejr mod FCK – må man alligevel skele lidt til deres angribere. 4 angribere i 10-12 mio+ klassen taler deres tydelige sprog… Okay, så kan vi her på 90.min heldigvis joke med at de ikke scorer (hvilket de heller ikke gør!), Men jeg håber I kan se hvad jeg mener. 4 valget skal være stærkt!!!!!
Udover Katongo og Duncan som forhåbentligt snart kommer tilbage til gammel styrke synes jeg ikke angriberene i Brøndby ligner UEFA-cup.
Peter Madsen: Slog ikke til da han kom hjem og fik de første kampe. Desuden har han været fit i lang tid, og Tom Køhlert siger til spørgsmålet om hvorfor han ikke tager Peter Madsen med, at han stiller op med de bedste 11… Der i blandt har Peter Madsen tydeligvis ikke været længe. Måske er han ikke god nok?
Peguero: Synes det er underligt at TK sendte ham ‘hjem’ til USA da han vendte tilbage til sin skade i en tid hvor der virkeligt var brug for en fysisk stærk angriber. Er han god nok? Måske… han viste lovende takter i de 4 kampe han nåede at spille. Hvor god han er, er der nok ikke nogen der ved.
Nikolaj Agger: Har desværre været alt for skadet. Han ikke spillet stabilt i lang tid. Han er fyisk stærk, hvilket jeg selv efterlyser, men har han international klasse? Indtil videre skal han være udviklingspiller i Brøndby – heldigvis.
David Williams: TK ser han tydeligvis som det bedste 3 valg på nuværende tidspunkt. Han har fået en del indhop. Har ikke været prangende, men har heller ikke faldet igennem. Han er stadig en ung spiller med masser af potentiale, og er i mine øjne en fremtidens mand på vestegnen. Han har – som så mange andre Brøndby angribere – slet ikke scoret nok mål.
Martin Ericsson: Før sæson starten blev han rygtet tilbage til Sverige. Det kom han heldigvis ikke. Ligesom så mange andre Brøndby Fans synes jeg endnu ikke Martin Ericsson endeligt har vist sig som den fantastiske fodboldspiller vi ved han er. Det kommer i glimt, og i enkelte kampe. Han falder dog ofte for meget ud af kampene, og er f.eks. ikke ligesom Katongo en evig arbejdsmand, og en evig trussel i sine dybdeløb. Måske er hans plads 10′eren som der oprindeligt var tiltænkt. Under alle omstændigheder scorer han ikke nok mål til at være ‘angriber’. 1 mål på straffe og et mod AGF her i foråret (undskyld hvis jeg glemmer nogle), er ikke nok. Desuden kommer han ikke frem til det store – så man kan ikke sige at han ligesom en Katongo skulle have scoret 4-5 stykker mere.
(Patrick Mortensen er for en stund glemt. Som 18-årig må han gerne tage et år mere på andetholdet)
Så hvad betyder det? I mine øjne skal Brøndby have en rigtig god angriber med International klasse. Synes både at en Williams og en Ericsson er god nok til at være det føromtalte 4 valg. Men vi mangler et reelt alternativ til Katongo og Ducan i front. En tredje angriber som kan presse Katongo og Duncan til at gøre dem endnu bedre, og måske også være god nok til at slå dem af.
Bare et input til diskussion. Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne. Vi har jo allesammen vores yndlingsspillere.
God Kamp!
19. maj, 2008 kl. 15:15
@ Stig
Jeg vil give dig ret i, at 4. valget også skal være en klassespiller. Det ligger sig også meget godt op af det som Morten Olsens siger med, at idag er der ingen reserver, fordi spillet er blevet så meget fysisk og mentalt hårdere, at dem på bænken er lige så meget en del af førsteholder som dem, der starter på banen.
Jeg er dog ikke klar til at afskrive Madsens på samme måde som de er. I starten af denne sæson var det Katongo der ikke var god nok, og ikke havde en chance i Køhlerts planer, men nu er han altså førstevalget efter Dunken, når han er skadesfri. Samtidig så var hele ideen med at sende Peguero til USA nemlig, at han skulle blive klar til næste sæson. Det er dog heller ikke sikkert, at nogensinde bliver den angriber som vi drømte om, men han har i mine øjne stadig chancen. Agger er stadigvæk udviklingsspiler, og Williams også til dels, men Williams minder nok lidt for meget om Katongo på nogle områder. Vi kan derfor sige, at det der afgør om vi behøver endnu en angriber, er om Peguero vender tilbage til fordums styrke. Hvis han eller Madsen gør det, så er det i og for sig unødvendigt med indkøb, men det er en gambling. Derfor er jeg også en af dem, som håber på Bernburg, men jeg anser det ikke for at være en katastrofe, fordi jeg håber/tror på, at de Peguero og Magic vender tilbage.
19. maj, 2008 kl. 15:33
Jeg har forsøgt at følge Peguero lidt i MLS. Han har fået 3 optrædende ind til videre, og det ser ud som om han er blevet skaden kvit, uden dog at være iform endnu. Han starter ikke inde hvilket ikke kun skyldes han fysiske formåen pt, men samtidig at San José har en dygtig angriber i den nyerhvervede Kamara fra Sierra Leone.
Derudover har JPP ikke de bedste arbejdsbetingelser idet at han spiller på det absolutte bundhold med kun 1 vunden kamp
19. maj, 2008 kl. 16:27
Jeg har også lidt svært ved at se, hvor vi skal forstærke os. Men det er uomtvisteligt, at vi har det svært mod de mindre hold, og blot er på niveau med mange af de andre hold, som har indhentet os.
Vi er med andre ord middelmådige samtidig med, at det er vanskelig at pege på en/to position(er), hvor vi entydigt mangler en forstærkning.
Det kunne tyde på at spillesystemet er forkert.
19. maj, 2008 kl. 16:44
måske skulle brøndby spille lidt mere primitivt et stykke tid.. der var så mange gange i går hvor brøndby hele tiden prøver det flotte i stedet for det nemme. De vil så gerne spille fodbold som barcelona men mange af spillerne i går kunne ikke engang tæmme en bold eller skifte side uden at bolden røg ud over sidelinjen.
det er pisse irriterende at se brøndby løbe op til feltet og så spille bolden frem og tilbage for at til sidst tabe bolden eller spille den helt tilbage til egen halvdel igen.
Superligaen er MEGET fysisk og hvis man vil spille som brøndby og leve på det tekniske skal man altså kunne tæmme en bold og spille lidt hurtigt. Det går AAAAALT for langsomt og brøndbys indlæg var klart deres farligste våben. så tænk lige på hvis de havde kantspillere der præsterede og en duncan inde i boksen.
19. maj, 2008 kl. 16:51
ja og lille katongo var ved at score 2 gange på hovedstød.
Det siger noget om at brøndby mangler duncan.
Måske sgu duncan ligge alene fremme og katongo lige efter ligesom elmander og skovbo gjorde. Og spille med kanter så backerne kan forsvare lidt mere i stedet for at løbe frem og tilbage som sindsyge og angribe. Vi er jo som regel spilstyrende.
19. maj, 2008 kl. 18:05
Der er jeg nu ikke helt enig Michaelahls. Jeg tror på systemet og tror på at vi kan vinde mesterskabet ved at spille offensivt fodbold med højt pres. Til sæson start skulle alle spillerne + de nye gerne være spillet perfekt inde i de nye system, og jeg tror på det vil blive farligt, især når vi får en reel bokspiller tilbage, i Duncan, en ny bomber eller måske Madsen eller Pequero, hvis de da har noget at tilbyde. Jeg tror at den manglende målfarlighed især skyldes at vi ikke har en stærk bokspiller i starteren pt.
Ville ikke kunne holde ud hvis vi skal begynde at spille defensivt fodbold som f.eks. OB.
19. maj, 2008 kl. 18:17
det er da sjovt som der er mange herinde der pludselig ikke mener der er brug for indkøb, bare fordi vi slog fUck igår…det er altså de samme spillere som ikke engang magtede at slå det ringeste hold set længe (viborg) + agf osv og osv……..der kan ikke være den mindste tvivl om at der skal forstærkninger til, det siger jo det hele, vi kan slå brilleaberne den ene dag men magter ikke at slå viborg den anden dag, det tyder jo på der mangler noget kvalitet, vi er på vej men der mangler en del endnu!!!!!!!!!!
19. maj, 2008 kl. 18:49
Kloen: Har jeg os grinet lidt over for mig selv. Jeg har hele tiden været af den mening at vi højst sku købe 2-3 nye spillere hvor den ene skal være en ung gardering på venstrebacken. Men i andre debatter er jeg næsten blevet sablet ned for denne mening, men nu synes alle at være enige med mig. Lidt sjovt : )
19. maj, 2008 kl. 20:22
Mathisen du har ret men det hjælper bare ikke at spille teknisk fodbold når man ikke har holdet til det og det har brøndby ikke haft denne sæson. ser selvfølgelig også helst brøndby spille flot teknisk fodbold, men ser dem også gerne kravle op og tage guldet.
Det er for nemt for modstanderen at spille lange bolde op til deres angribere som så holder bolden til midtbanen er med oppe og hvis de mister den skal brøndby spille sig igennem med laaaangsome afleveringer frem og tilbage og til den ene side og så den anden side for at til sidst at tabe bolden på grund af en dårlig tæmning eller dårlig aflevering.
Og når så brøndby skyder nogle lange bolde op får de INTET ud af det.
de skal være lidt mere vilde og direkte i deres spil ,hurtige afleveringer og kantspil og en boksspiller som duncan kan de ikke undvære. De viser det i små glimt men de kan altså ikke spille som de gerne vil igennem en hel kamp.Det har de altså ikke klassen til i øjeblikket.
19. maj, 2008 kl. 21:01
@ Kloen
Jeg vil også gerne være selvretfærdig, fordi jeg hele tiden har sagt 2 forstærkninger!
20. maj, 2008 kl. 00:15
Hej Mathisen, hold os gerne updateret med Peguero. Håber han får en god oplevelse med MLS