Duksene blev dukket
13. september, klokken 22:03 af Michael Haddar
Brøndby hentede søndag aften alle tre point, da SAS-ligaens førerhold AGF var på besøg. 1-0 var ikke et ufortjent resultat, selvom gæsterne konstant var giftige på kontra.
I en spændende og medrivende kamp blev Samuel Holmén i det 55. minut kampens eneste målscorer. Det skortede dog ikke på chancer i begge ender, men to gode målmandspræstationer krydret med uskarpe frontløbere, betød at svenskerens flotte langskud også blev kampens eneste mål.
Brøndby havde gennem hele kampen bolden mest, men havde ofte svært ved at tilspille sig de helt store chancer. Omvendt var gæsterne dygtige til at vende spillet, og havde flere velspillede kontraangreb. Desuden måtte Stephan Andersen diske op med adskillige klasseredninger.
Med aftenes sejr rykker de blå/gule op på ligaens femteplads – og passerer ærkerivalerne fra FC København.
Mandag er 90minutter.dk klar med en knivskarp analyse af søndagens vigtige sejr.
22 kommentarer til “Duksene blev dukket”
Smid en kommentar
Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.
13. september, 2009 kl. 22:41
Stephan Andersen er KLART den BEDSTE i dag med specielt reddningen på Graulund og så synes en analyse af målet: Thomas Rasmussen slår bolden ind i banen hvor Duncan hopper over den så Holmén kan spille den tilbage hvorefter Duncan ligger den til rette for Holmén med låret og så bare rundt og skyde
glæder mig til analysen i morgen
14. september, 2009 kl. 07:54
God kamp, og god stemning på stadion. Stephan er bare en klasse klasse målmand, og virkelig godt kørende for tiden. Fedt at han endelig fik sit nul.
Så vil jeg gerne sige undskyld til Mike Jensen over alle de gange jeg har bandet ham tilbage til Malmø! Han spillede igen en fantastisk kamp, og viste, at han sagtens kan spille højrekanten også.
Hans vilskab er virkelig en fornøjelse, og kom godt til udtryk i Parken, med hans sviner til en skadet målmand. Ikke at det skal bifaldes at sparke en der ligger ned, men indstillingen er klasse. Især denne:
- Det var vist noget, Erik forsøgte at bilde sig selv ind. Han har forsøgt at bilde sig selv og sit hold ind, at vi skulle være bange for dem, men vi er ikke bange for nogen som helst og specielt ikke her på Brøndby Stadion, siger Brøndby-spilleren Mike Jensen…
Wonder-Mike skal blive på Brøndby stadion!!
14. september, 2009 kl. 08:55
Hold kæft det var dejligt!! Det var bare så uhyggelig vigtigt med sejren idag, så vi igen kan se toppen. Og med 3 kampe mod henholdsvis SønderjyskE, Silkeborg og FCN (hjemme) skal vi kunne bide os fast nu.
Jeg vil så gerne være positiv, men jeg synes ikke vi spiller særlig godt idag.. Jeg har fuld forståelse for, at nogen kampe bare ikke fungerer og man i stedet for flot kombinationsspil, må slide sig til en sejr ved fight – synes desværre bare det er for tit det er sådan..
Jeg synes vi skal lære af AGF’s måde at spille fodbold på.. Det spiller en kanonkamp igår, hvor de spiller hurtigt, sikkert og står godt i kæderne. Men vigtigst af alt – så lægger de et højt pres på os, som vi igår ikke var gode nok til at ”spille” os udaf og det er bare frustrerende, når man ser på det hold vi har.. Vi er meget bedre end det vi viser, og jeg håber virkelig det kommer nu.. Vi har heldigvis set i glimt, at vi kan spille flot fodbold, så der er håb forude.
Sidst men ikke mindst er jeg simpelthen pissetræt af at høre alle ”bortset fra os” konstant sige, at Brøndby ikke har klassen til at spille med om guldet.. For sig mig lige: ”Hvad gør OB og FCK så meget bedre end os”??? Men lad os da håbe, at omtalen kan bringe noget positivt frem hos vores spillere..
14. september, 2009 kl. 12:33
Jeg synes det var en super topkamp i går, med flot spil fra begge hold. AGF er gode, men jeg synes vi er bedre. Jeg kan ikke helt forstå dig Andsbjerg når du synes vi spiller dårligt, det synes jeg slet ikke. Vi har meget flot kombinationsspil mod en modstander, som er utroligt dygtige i presspillet, og vi skaber tilmed en masse chancer.
Især Mike Jensen og Holmén udgør en fremragende central akse. Mike er simpelthen hamrende sikker i opspillet, og i går viser han også mange gode defensive aktioner. Stephan Andersen var igen kanon, men Mike var klart min man-of-the-match.
Holmén magter ikke opspillet ligeså godt som Mike, langt fra endda, men Holmén har altså også sine voldsomme brugbare forcer. Han har helt eminente fremløb, og er næsten altid involveret i vores chancer, og så er hans mål jo af høj høj klasse. Flot kamp af ham.
Vores centerforsvar virker også sikre i det meste af kampen, og vores to backs gør det også fornuftigt, specielt Randrup, som bliver en værdifuld spiller for os med tiden.
Bernburg mangler lidt timing, og skal lige finde sig til rette på et nyt hold, men ellers laver han et fremragende stykke arbejde hele kampen igennem, og han er rigtig god til at holde på bolden, på ellers lange svære afleveringer, sent af sted af et febrilsk forsvar, når AGF pressede os.
Nilsson, Duncan og Krohn-Dehli gjorde det også fornuftigt, hvor specielt Krohn-Dehli var både op og ned, men alt i alt ok kamp af ham. Alle tre får en middel karakter i min bog.
Så alt i alt en meget positiv kamp, hvor vi får skabt en hel del chancer. Det gør AGF også, men vi må også huske på, at de er godt kørende for tiden, og bortset fra det sidste kvarter, sidder vi tungt på dem i 2. halvleg, hvor specielt Mike og Holmén har to fremragende forsøg som helt sindsygt bliver snuppet af en meget velspillende Steffen Rasmussen.
Jeg mener faktisk ikke, der var nogen der faldt igennem i går. Alle spillede i min bog til minimum middel, på begge sider faktisk, hvilket også gjorde, at vi fik en flot topkamp at se.
Og så er det sku også rart at pille smilet af de, efterhånden, ret arrogante AGF’ere.
14. september, 2009 kl. 12:35
Jeg mener faktisk vi spiller en OK kamp, og er set over alle 90 min bedre end AGF.
Men det irriterer mig voldsomt, at Kent ikke tager Krohnen ud tidligt i 2. halvleg – Krihn havde absolut ikke en af sine bedste dage, og jeg ville meget gerne have set Farnarud få noget spilletid på kanten.
Der var i løbet af 2 halvleg mange muligheder for langt flere kontraløb, idet kom vi ud over deres første pres, ja så var hurligt 3 mod 3.
Og Andsbjerg, jeg er så enig – har ikke fattet noget af, at vi skulle være så meget dårligere end FCK, OB og så videre. Det undrer sgu også mig, for jeg har da ikke set noget, der er specielt fremragende fra deres side.
14. september, 2009 kl. 12:53
@ kewell
Du har ret i vi ikke spillede dårligt, der valgte jeg nok et forkert ordvalg – langsomt er nok mere passende.
Synes vi ofte havde svært ved at spille os udaf deres presspil, fordi vi ikke var hurtige og sikre nok til at spille os igennem, hvilken fik os til at se skidt ud. Desuden synes jeg vi stod AL for langt tilbage når vi forsvarede. Lumb og Krabbe kunne uden problemer kører halvvejs op på vores benehalvdel og starte presspillet flere gange, fordi vores midtbane stod udenfor vores eget felt, istedet for at lægge højt pres.. Det synes jeg er for ringe, specielt på vores hjemmebane.
Jeg synes ikke det var fortjent vi vandt igår.. Jeg synes vi er spillet ned i store dele af kampen og vores forsvar kommer igen ofte til at spille med lange bolde. Faktisk synes jeg AGF er bedst den sidst halve time af første halvleg og den sidst halve time af anden halvleg.. At vi så er klart bedre til at kreere chancer i vores gode perioder, er en hel anden snak..
Jeg er så lykkelig over sejren – men jeg synes der er ting der skal forbedres. Vi skal sgu styre Brøndby Stadion – specielt med den stjernespækkede trup vi har!
14. september, 2009 kl. 12:57
Kort sagt vil jeg sige det sådan, at jeg førhen aldrig har følt mig sikker på, at vi kan vinde en kamp, spille godt, score mål m.m., men hvor jeg nu føler, at vi næsten altid i hver kamp har gode momenter, målgivende chancer m.m. Før var jeg bange for at vi kollapsede totalt, men det er jeg ikke mere.
Det går i hvert fald fremad, og det er jeg tilfreds med.
14. september, 2009 kl. 13:07
Vil også lige tilføje, at jeg synes forskellen på de andre hold og vores er pasningsspillet. OB og FCK fx har kun pasningsstærke spillere… Jeg synes Max, Bischoff, Thomas R, Holmén og Duncan fx ikke er særligt dygtige med hurtigere og sikre tæmninger, pasninger m.m.
TR er slet ikke så stærk MED bolden som Wendt og Chris S er – bare ét eksempel.
14. september, 2009 kl. 13:14
@ Andsbjerg
Vi har set kampen noget forskelligt. Det må jeg erkende. Jeg synes det var to gode hold, som havde hver deres perioder i kampen, og som begge spillede flot fodbold. Men jeg synes nu vi var det bedste hold, og skabte også de fleste chancer. Derudover har vi nogle kæmpe chancer, efter fremragende opspil, som kunnet have lukket kampen til 2-0. Her tænker jeg i sær på Holmén og Mikes to afslutninger. De kommer i hvert fald begge i den sidste halve time af kampen, hvor jeg synes vi sidder på kampen.
Jeg vil dog give dig ret i din betragtning omkring at vi står alt for langt tilbage på banen, når vi forsvarer. Til tider har vi næsten 10 mand helt nede i feltet. Det er noget besynderligt, at Kent ikke får rettet det, for det var også tilfældet i Hertha og inde i Parken. Det kan umuligt være hensigten, for man sidder med hjertet helt oppe i halsen, når modstanderen ligger det ene indlæg i boksen efter det andet. Det er det eneste kritik punkt jeg har til gårsdagens kamp, men som selvfølgelig også er noget der skal rettes, da det overlader alt momentum til modstanderen, og skaber en masse farlige situationer i vores felt.
14. september, 2009 kl. 14:31
Super kamp! Jeg så den midtbaneformation, der for mig at se p.t. er den optimale. Nilsson er jo på ingen måde en blændende – og da slet ikke en kreativ – spiller, men han er stabil, rolig og arbejdsom nok, synes jeg, til at spille den højre midt. Og så er han er højrebenet, hvilket giver mulighed for fornuftige indlæg, når han kommer tilstrækkeligt langt ind på modstanderens banehalvdel. Og Mike er glimrende som Pirlo på midten, hvor han får vist, hvor værdifuldt det er for en def. midt at kunne tæmme bolden, vende med den og sende den videre til en medspiller, der så modtager den i en bedre situation end den, han selv modtog den i. I betragtning af, at AGF givetvis er det bedst pressende hold i Ligaen, synes jeg da, at vores midt fik spillet sig fint ud af presset.
Der er dog også lige et par kritikpunkter:
1 Jeg synes, at vi i sådan en kamp mangler en forsvarsspiller, der kan føre/spille bolden præcist og konstruktivt frem. Schleebrügge har for mig at se først og fremmest Danton-serven på repertoiret.
2. Krohn-Dehli skal have noget skudtræning. Er hans venstreben KUN til at støtte på?
3. Bernburg må gerne tage at score det mål, og det er nok noget held, der mangler, for hans afslutninger er jo ikke så dårlige endda.
Men jeg synes, at det er længe siden, Brøndby sidst var med i SÅ god en kamp. Og ros til Århusgymnasterne.
14. september, 2009 kl. 14:46
“TR er slet ikke så stærk MED bolden som Wendt og Chris S er – bare ét eksempel.”
- eomleinad
Der er jeg uenig, selvom jeg synes, at TR har haft bedre perioder end den nuværende. Wendt sejler da rundt i øjeblikket, alt for flagrende både med og uden bold. Chris S. kommer kun over midten, når han skal tage dødbolde. Selvfølgelig har han da kvaliteter, men hvornår har man sidst set ham i et overlap?
Se i stedet Lumb fra AGF i gårdsdagens kamp. Nøj, han spiller godt, defensivt påpasselig og velovervejet i sine fremløb. Jeg synes dog generelt ikke, at vi skal brokke os vore backs.
14. september, 2009 kl. 15:00
@ kewell
Det lader til vi har set kampen forskelligt, hvilket også er helt fint.. Jeg giver dig ret i, at vi spiller fornuftigt og det selvfølgelig er et velspillende AGF hold der gør det svært for os.
Det er også kun fordi jeg synes der er så meget mere i vores hold/bænk, end det vi viser. Hvilket også burde betyde, at vi burde være endnu mere spilstyrende..
Jeg holder dog stadig fast i, at AGF var det bedste hold på banen igår..
14. september, 2009 kl. 15:28
Hjuler:
Jeg sammenlignede også kun deres pasningsevner
Jeg synes TR sagtens kan være med, men jeg synes at en Chris og Wendt er langt mere sikre med bolden. De er bedre til at lave en præcis aflevering op ad banen, uden at den havner hos modstanderen eller skal er en høj bold.
14. september, 2009 kl. 17:30
@ eomleinad.
Når man siger A må man også sige B.
Se på Wendt’s kamp mod silkeborg. Håbløs i defensiven (se bare på deres mål) -ikke fungerende i offensiven heller.
Chris er en stille mand som, i mine øjne, indtil nu INTET har vist i OB’s offensiv so far. stabil højt niveau defensivt, men offensiv en amatør.
Nu er Chris nok en af de spillere der smider flest høje bolde frem.
og Wendt er milevidt fra sin topform.
Men fair nok hvis du synes at både OB og FCK har vist højere klasse samlede set, fred være med det.
I min bog er den holdning, kun styret af det nuværende mediebilled… Den (medieholdningen) tror jeg en del herfra er pænt uenig med.
14. september, 2009 kl. 17:43
God kamp igår og det var dejligt at trække sig ud af den med 3 point, det holdt hårdt tilsidst.
Begge vores angribere var igår gode til at modtage bolden og spille den videre, især Bernburg. Lige så snart Bernburg får scoret det første mål bliver han (endnu mere) giftig.
Der blev konstant lavet frispark på Duncan, hvilket gjorde at han havde svære arbejdsbetingelser, men det blev der så også på Nando R. hvorefter han blev megafrustreret og lavede grove frispark.
Syntes faktisk at både Max og Bis fik lavet mange afleveringer op i banen som blev til noget, men samtidig var der for mange lange bolde. Jeg så gerne at den blev spillet op endnu mere.
Flere af den slags kampe, bør give selvtillid. Og sikke en bænk vi har!
Mike var rigtig rigtig god, vindermentalitet der kan føre til guld.
14. september, 2009 kl. 20:23
Uden at skulle male fanden på vægen synes jeg ind i mellem at det virker som om at når vi løser et problem så opstår der bare et nyt !!
Nu sparker Stephan ikke bare lange bolde op som han før har gjort og det er jo fint nok. Men nu overlader vi så en stor del af opstillet til Max, som så losser den planløst op af banen. Det er jo et skridt frem og to tilbage !!!
Vi skal arbejde meget mere for hinanden så vi ikke behøver at sparke hverken halve eller hele banelængder for at ramme nogen (og i mange tilfælde slet ingen).
En ting som jeg ikke synes har været vendt i debatten endnu. Hvad synes folk og de indsiftninger der blev lavet ? Hjalp det spillet, gjorde det en forskel, var der nogen som gjorde sig bemærket osv osv. Glæder mig til at hører jeres holdning !
14. september, 2009 kl. 20:46
Kapper:
Jeg ved altså ikke, hvor du (og evt. Hjuler) for det fra, at jeg sammenligner alle deres egenskaber med hinanden. Jeg sammenligner to forskellige æblesorter med hinanden og ikke hele Føtex’ frugt&grønt-afdeling imellem sig.
Jeg sammenligner kun pasningsevnerne mellem de tre backs. Jeg snakker ikke om deres offensive eller defensive evner, men udelukkende pasningsevnerne og egentlig også deres teknik og mentalitet til dels. Jeg synes vi har for få spillere, der er meget sikre med bolden. Det er alt fra om de kan lave præcise afleveringer til om de har den coolness til at spille sig ud af meget pressede situationer.
Jeg kan komme med et eksempel: Randrup KAN faktisk drible/finte sig ud af et pres fra en kantspiller, og så kan han nemmere spille sig ud af situationen.
Håber det gav en bedre forklaring.
14. september, 2009 kl. 20:48
Svært at bedømme indskifterne.
Ville gerne ha haft jallow ind i stedet for Farnerud, men hvis han ikke er helt fit er det ok.
Gisla er en god indskiftning, og en super mand at have på bænken.
Jan K. er jeg glad for at bliver skiftet ind, for det er det han har brug for. Han skal ikke starte inde med hans form lige pt, men ligeså stille sluses ind på holdet igen. Han er også en fornuftig defensiv spiller.
Omvendt skal vi i de kampe hvor vi fører sikkert og har styr på det, give chancen til f.eks. Jatta, Pierre osv. så de gradvis får mere og mere erfaring.
14. september, 2009 kl. 21:19
@ Morten
hvis Jan Kristiansen skal komme i form så kan vi nok blive enige om at 2 min. ikke er nok til at gøre den store forskel og mener at uskiftningerne skulle ha været sådan her:
1.Jan Kristiansen for Michael Krohn-Dehli
2.Alexander Farnerud for Martin Bernburg
3.Ousman Jallow/Peter Madsen for Duncan
da jeg synes Stefan Gislason ikke skal eller bør have nogen form for fremtid i klubben og hvis de prøver at sælge ham så forstår jeg ikke han kommer ind i sådan en vigtig kamp og selvom jeg har et princip med at alle på holdet skal bakkes op så er min tålmodighed til Stefan Gislason og Joseph Elanga…
14. september, 2009 kl. 21:51
Herligt med 3 point og pointtab til alle topholdene (på nær AAB i aften!).
Rigtigt mange gode ting i går, fx er Mike jo blomsteret flot op!
Synes stadig at modstanderne får for mange chancer mod os, vores presspil fungerer ikke optimalt og T. Rasmussen er fortiden et ømt punkt for os, hans forsvarsspil er nærmest ikke eksisterende, han placerer sig forkert og har heller ikke fremadrettet det drive han har haft!
Glæder mig til at se Bernburg i topform og at vi bliver bedre til at stresse modstanderne når de har bolden…..så ser det jo fornuftigt ud
14. september, 2009 kl. 22:39
@ eomleniad
Jeg kan sagtens følge dig i din sammenligning mellem de tre venstre backs; Thomas Rasmussen, Wendt og Chris Sørensen.
Hvem der er bedst ved jeg ikke helt, hvilket heller ikke er din pointe, men jeg er helt enig i, at Wendt og Chris Sørensen har en helt anden boldkontrol og ro med bolden en Thomas Rasmussen. At Thomas Rasmussen så er langt bedre til overlap og indlæg, samt forsøg fra distancen, er så en helt anden sag.
Jeg kan godt lide en back type som Randrup, som er fremragende i mand-mand duellerne, og samtidigt har en god ro med bolden, og altid kan bruges som opspilsstation. I øvrigt meget lig Nilsson. Desværre har Randrup ikke været lige så god, når han er blevet brugt i venstre side, når Thomas Rasmussen nu ikke helt har ramt sit gamle niveau. Det kunne ellers give plads til Farnerud på kanten, hvor Nilsson så blev rykket ned på højre back. Men som sagt har Randrup ikke været god i venstre side, hvorfor det ikke pt. er en mulighed.
@ AB
Vedrørende udskiftningerne, var jeg ikke specielt imponeret. Jeg mener ikke Farnerud skal benyttes i angrebet, da det fjerner noget af det pres, to typiske angribere kan ligge. Derfor mener jeg at Madsen eller Jallow skulle være indskiftet i stedet, hvis en angriber skulle tages ud.
Jeg var slet ikke glad for Gislasson indskiftningen, da det betød, at Mike blev skubbet ud på kanten. At han så også har niveau til at spille der, ændrer ikke på det faktum, at vi så mangler ham inde centralt til at skabe vores spil, og vi kan også se, at vi i slutfasen, bliver presset alt for langt tilbage, da vi ikke magter at fastholde spillet. Jeg siger ikke at Mikes ændrede position gjorde hele forskellen, men han ville have hjulpet inde centralt.
Farnerud er en offensiv indskiftning (hvis han lægges på midtbanen), hvorfor jeg nok ikke ville have skiftet ham ind. Jeg er dog altid glad for at se ham på banen, til trods for at han blev lagt i angrebet.
14. september, 2009 kl. 23:48
@ Kewell
Sad lidt med samme tanke….jeg forstår ikke at man skifter Gisla ind og slet ikke for Mike. At MKD skal skiftes ud for Jan K kan jeg måske noget fornuftigt i da de jo dækker samme plads. Men at Farnerud sættes ind Bernburgs plads og ikke på Nilssons plads er helt hen i skoven for mig at se. Jeg forstår måske godt hvorfor men jeg er bestemt ikke enig med Kent. Hvis ikke det er for at spare Bernburg synes jeg også det er synd at han ikke får 90 min i benene i en periode hvor hans speed kunne udnyttes pga det tunge pres som AGF ligger til sidst og evt kunne give ham det forløsende mål.
Der er mange “stjerner” der skal pleases i truppen men jeg havde nu godt set at Kent turde holde dem helt på bænken istedt for at give dem sporadisk spilletid på en plads der ikke er “deres” eller istedt for at bruge en “has been” bruger en Jetta.
Lige lidt mere nosser tak !!
Vi mangler stadigvæk at komme helt op i gear, men jeg ved sku at vi har det ekstra gear så det må snart komme !