Analyse: Flot comeback sikrede uafgjort
2. april, klokken 21:14 af Patrick Andersen
Brøndby var nede i sækken i første halvleg mod Silkeborg, men takket være en god anden halvleg kom der alligevel point i hus.
Henrik Jensen havde til kampen valgt at fortsætte den succesrige 4-2-3-1 formation fra SønderjyskE-kampen med fokus på fight, men i forhold til den kamp flød spillet overhovedet ikke i første halvleg og det var først efter pausen at de gode og lovende takter blev fundet frem.
Usikker første halvleg
Spillerne var helt ved siden af sig selv i første halvleg, hvor det kun var fighten på banen, som spillerne kunne være bekendt, men fight alene vinder ikke fodboldkampe.
Offensivt fungerede ikke ret meget og selvom Ousman Jallow og Samuel Holmén muligvis godt kunne have scoret med lidt mere omtanke i deres afslutninger ændrer det ikke på at det spillemæssigt langt fra var en godkendt første halvleg.
Den tekniske formåen på banen var heller ikke prangende og det var et sjældent syn, at flere afleveringer i træk lykkedes.
Ny energi i pausen
Henrik Jensen og resten af trænerteamet fik i pausen pumpet en hel anden energi ind til spillerne og det gav udslag fra anden halvlegs start.
Den gambianske duo Ousman Jallow og Paul Jatta var sammen med en velspillende Mikael Nilsson med til at gå forrest og fik etableret et tungt pres på Silkeborg i resten af kampen.
Før pausen var flydende kombinationer ikke-eksisterende, men det var langt fra tilfældet efter pausen. Det gjorde at specielt Ousman Jallow fik en del at arbejde med i dybden, hvilket også var udslagsgivende for det udlignende mål.
Generelt set gik mange af tingene fra kampen mod SønderjyskE igen i anden halvleg, dog med undtagelse af Jan Kristiansen og Samuel Holmén ikke leverede en præstation i den klasse, som var tilfældet i den omtalte kamp.
Tøvende defensiv
Kampen igennem fik særligt midterforsvaret ikke sat sig ordentligt igennem i duellerne mod Silkeborg-angriberen Rajko Lekic, der flere gange vandt den fysiske duel overfor skiftevis Remco van der Schaaf og Jon Jönsson.
Samme tendens var tilfældet i Haderslev i den direkte duel for midterforsvaret overfor Kenneth Fabricius og noget tyder på at der er en del at arbejde med på træningsbanen på den front.
Daniel Wass var desuden gledet ud af startformationen i forsvaret og ind kom Anders Randrup, som dog langtfra viste sig fra sin bedste side, og han lignede én, der nok ikke burde være startet inde set i bagklogskabens tegn.
| 90min.dk karakterer | |
|---|---|
| Ousman Jallow | 3.2 |
| Mikael Nilsson | 3.0 |
| Paul Jatta | 2.5 |
| Mike Jensen | 2.2 |
| Remco van der Schaaf | 2.2 |
| Jon Jönsson | 2.1 |
| Michael Krohn-Dehli | 2.0 |
| Samuel Holmén | 1.9 |
| Anders Randrup | 1.9 |
| Jan Kristiansen | 1.8 |
| Stephan Andersen | 1.6 |
| Gennemsnit: | 2.22 |
Man of the match
Efter to vidt forskellige halvlege, hvor der var stor forskel på spillernes præstationer, skiller Ousman Jallow og Mikael Nilsson sig specielt ud. Unge Paul Jatta viste også i flere momenter, hvorfor han er blevet beskrevet som Brøndbys svar på Claude Makelele.
Spillerne der til gengæld ikke præsterede, hvad man kan forvente er Stephan Andersen. Han fik stillet muren forkert ved det første mål og kunne muligvis på en af hans gode dage have reddet skuddet fra Peter Degn.
Derudover var det tydeligt at se Anders Randrup endnu ikke er på toppen efter skaden, der holdte ham ude af SønderjyskE-kampen.
Ligeledes gjorde midtbanespillerne Jan Kristiansen og Samuel Holmén det heller ikke godt, og de er derfor også i den dårlige ende af karakterskalaen.
90minutter.dk’s karakterskala går fra nul til fem, hvor nul er den laveste og fem den højeste karakter. De samlede karakterer er et gennemsnit af redaktionens individuelle karaktergivning.
14 kommentarer til “Analyse: Flot comeback sikrede uafgjort”
Smid en kommentar
Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.
2. april, 2010 kl. 23:26
Synes det er fuldstændig åndssvagt at I kåre Stephan Andersen og Jan Kristiansen til de dårligste… Synes Jan Kristiansen ligger blandt de bedste som B.T. også har givet udtryk for… Stephan Andersen lavede måske en lille fejl ved 0-1 men i 2. halveg har han en afgørende redning overfor Rajko Lekic… Synes at Paul Jatta spillede sin absolut DÅRLIGSTE kamp og gav svære vilkår for kanterne og backsne med nogle svære afleveringer… Michael Krohn-Dehli fortjener også i min optik en højere karakter end hvad tilfældet er… FLOT COMEBACK men denne analyse synes ikke så god som nogle af de sidste har været… KOM SÅ OG BANK HB Køge PÅ SØNDAG OG GIV OS VORES HÆVN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3. april, 2010 kl. 08:36
@BIFalmays – vi er helt på linje.
Kære Patrick Andersen, har du et problem med Jan Kristiansen? Han har bestemt ikke har leveret varen over længere tid, men ret skal være ret og han var slet ikke så dårlig som jeres karakter indikerer.
3. april, 2010 kl. 09:38
Jeg syntes nu også Jan K skal have lidt mere kredit. Det kan godt være det ikke virker for ham pt., men han prøver da trods alt. Jeg syntes også Randrup så uheldig ud i hele første halvleg, men han kæmpede godt for sagen i anden. Så må det gode spil komme senere.
I det hele taget ser det ud til, at HJ kan få gejsten tilbage i truppen. At der blev startet dårligt i første, må vi fans tage en del af ansvaret for.
Det har ikke været nemt at spille på Brøndby stadion længe, og spillet har været præget af frygt for fejl, og efterfølgende tilråb fra lægterne. Det var væk i torsdags, og det opdagede spillerene efter pausen, hvor det faktisk lignede et Brøndby pres som vi kender det. Synd vi ikke fik den tredie, det havde været et endnu større boost til truppen.
3. april, 2010 kl. 10:42
Jeg synes også at Jan K gjore det godt i torsdags, som skrevet ved andre, så de hele ikke kønt ud, og ikke det hele lykkes, men han kæmpet og det må vi da tag hatten af for….Hvis det fortsætter, og de alle begynder at tro på tingene, så bliver det et farligt Brøndbyhold……Randrup så ikke særlig godt ud, havde et par enkle gode aktioner, men synes han spillet under hvad han plejer…..Men alt i alt så var det super at se dem tage skeen i den anden hånd i 2.halvleg, og kæmpe sig til det ene point….Tænk hvis Jallow havde fået chancen under Kent, han bliver endnu mere farlig med nogen flere min i benene, den mand han kæmper og knokler som en sindsyg, det ser nogen gange underligt ud hvad han laver, men han stresser modstanderne utrolig meget, og jeg tror at der er mange forsvar i ligaen, der ikke kan lide at spille overfor ham…..Der skal nok komme 3point ind på kontoen i morgen…
3. april, 2010 kl. 11:12
Jeg synes generelt stephan andersen har spillet relativt dårligt siden han kom tilbage fra sin skade, og det var ikke meget bedre mod silkeborg. Der er mange steder hvor han simpelthen ikke får pareret godt nok, eller ikke kommer langt nok ud til boldene.
Til gengæld synes jeg at der var godt at der blev skudt på mål i 2. halvleg, generelt bliver der skudt alt alt for lidt på mål i sas-ligaen, og jeg mener at man som hold kan vinde meget ved at skyde mere udefra. Ikke blot er selve skuddet farligt i sig selv, men det presser naturligvis også forsvaret til at handle og kan efterlade plads til spillere i feltet eller på kanten af feltet.
3. april, 2010 kl. 14:22
Jeg er modsat jer andre, helt på linie med Patrick. Jeg synes Jan K lavede mange dårlige afleveringer, havde mange forgæves skudforsøg, og han var aldrig en reel trussel i den direkte duel mod modstanderens back. Han har ikke teknik eller speed til at nå til baglinien og slå kvalificerede indlæg. Det resulterer i bedste fald til tidlige halvhjertede indlæg til Jallow, som ikke ligefrem har sine spidskompetencer i hovedspillet. Når det så er sagt, så synes jeg, at han har spillet bedre i de sidste to kampe, end jeg længe har set. Han øjner vel, forståeligt nok, en mulighed for at gøre et godt indtryk på Henrik Jensen. Jeg ved dog ikke hvor længe hans vilje til sejr er tilstrækkeligt til at fastholde den ventende talentmasse på bænken.
3. april, 2010 kl. 17:21
Jeg er meget enig med dig Bagger.
Jan Kristiansen har bestemt hævet sit niveau gevaldigt i de seneste par kampe, men fra hvad? Han var jo ubeskrivelig dårlig før de seneste to kampe.
Der er ingen tvivl om, at han forsøger at spille sig på, med de aktiver han nu engang har, fight, løbevilje og skudstyrke. Han laver desuden nogle gode fremløb, og kommer godt ind og omkring feltet ligesom i øvrigt Holmén gør det, og det er selvfølgelig en kvalitet man ikke må underkende.
Mit problem med Jan Kristiansen er, at vi nu er gået over til en 4-3-3 (eller 4-2-3-1). Uanset hvad, er det afgørende i dette system, at vores offensive midtbanespillere eller kanter om mand vil, kan skabe målchancer. Enten for sig selv, eller for den centrale angriber. Det ved vi Krohn-Dehli kan. Men her mener jeg Jan Kristiansen har for mange mangler. Han kan altså ikke sætte sin back, og komme til baglinien eller ind i feltet med bolden.
Når alt det er sagt, er det forfriskende at se ham på vej tilbage. Han er faktisk en af de få i vores trup, som er bedre til at løbe uden bold end med, hvilket giver nogle meget tiltrængte dybdeløb, som giver vores opspil lidt mere farlighed, end når alle vores spillere, gerne vil modtage den kort i fødderne.
3. april, 2010 kl. 17:22
Jeg synes egentlig ikke at Jan K fortjenere højere karakter. Bare fordi man skyder en masse og prøver en masse, så skal man jo ikke have høj karakter når det ikke lykkes. Faktisk mister vi blot en masse chancer, ved at han bare konstant banker på kassen – og skyder forbi.
At Jatta får 2.5 synes jeg dog er useriøst. Som BIFalways siger, gav han resten af holdet svære arbejdsbetingelser. Synes at han viser hans store svaghed, som han dog er sluppet godt fra før. Har sagt det før, men han spiller for vovet. Det har ikke før resulteret i mål til modstanderen, men det gjorde det idag da Jesper Bech scorede.
Ærgeligt nok må jeg give skribenten ret i karakteren til Stephan Andersen. Han har desværre ikke holdt niveau i den sidste tid, og vi har ladet nogle mål gå ind, som han normalt ville tage. F.eks. deres første mål.
Der er dog masser gode takter, efter at Henrik Jensen har rystet den taktiske pose. Når Bernburg kommer tilbage, er det også utvivlsomt at vores formation vil virke endnu bedre.
3. april, 2010 kl. 17:48
Mht. karakteren til SA, så skal vi huske på at han redder 2-3 store muligheder, bla. fordi SIF slap for nemt igennem. Muligvis står han og sover ved Peter D. frisparksmål, men det er godt sparket. Så i mine øjne er det helt urimeligt at han “dømmes” som dårligste mand.
Hvorfor har vi ikke flere af den slags frisparks-specialister på vores hold, det må være et spørgsmål om træningsflid. Kunne godt tænke mig at Mike og Farnerud m.fl. særtrænede min. ½ time om dagen.
MKD har taget de sidste mange frispark uden bare en gang at være tæt på. Det er slet ikke godt nok. At han lægger nogle gode bolde som kan snittes/heades ind, gør bare at han skal stå der med Mike eller Farnerud hver gang, sådan at målmanden ikke ved hvad der kommer (skud på mål eller indlæg).
3. april, 2010 kl. 18:24
Selvom vi “blot” får 2-2 mod Silkeborg på hjemmebane, synes jeg vi skal hæfte os ved 2. halvleg, hvor vi er langt bedre, en SAS-ligaen nr. 3. Det er da trods alt noget vi kan bygge på. Der vil stadig komme udfald, og vores hold var faktisk utroligt ungt, hvilket igen, vil give gøre niveaet lidt mere svingende, men alt i alt meget opløftende at se potentialet i vores hold.
Jeg vil lige samle op på nogle ting, fra den seneste tråd, som var rigtigt interessante.
@ Mr. L
Jeg er faktisk meget enig med dig.
Per Steffensen ville for mig også være perfekte sportschef. Han har unægteligt et kæmpe netværk i hele europa.
Derudover synes jeg også han virker yderst intelligent. Han har desuden noget pondus, når man ser ham, og han vil uden tvivl være god i et forhandlingslokale.
Jeg tror i øvrigt også, at folk generelt har en meget positiv opfattelse af hans person, hvilket kun vil være positivt for vores omdømme rundt omkring.
Jeg synes ikke, som flere herinde, at vores centrale midtbane er så skidt. Den er måske lidt sårbar overfor skader til Jatta, da vi ikke har en oplagt erstatning. Derfor er Zimling ikke en dårlig løsning, da han vil kunne overtage Jatta position, men også vil kunne fungere som hans centrale makker. Desuden tror jeg han er relativ billig.
Nu er Bernburg skadet, men lad os nu lige se over tid, før vi maler fanden på væggen, omkring hans knæ.
Er han klar, er han selvskrevet i angrebet. Han har det niveau, som en top angriber i en topklub skal have (ikke at vi er en top klub endnu, men det er vel målet).
Desuden fungerer han faktisk utrolig godt i en 4-3-3. Både som den forreste angriber, eller som en af side angriberne. Og “JaTakBif” du skal ikke undervurdere Bernburgs styrke, med tanke på at han skal spille alene angriber. Han er ikke så hovedstødsstærk som Duncan, men han er ligeså stærk fysisk (i øvrigt velkommen til siden, og ganske godt indlæg du fik smidt ind).
Jeg har stadig en drøm om, at Agger vender tilbage for fuld damp, men det er måske en smule naivt. Men han har altså potentiale. Dog ville det være fornuftigt, at anskaffe sig endnu en angriber, Da jeg er lidt uvis på MacGraths potentiale. Men hvis trænerstaben vurderer, at han er en mand vi kan satse på til start 11′eren, synes jeg ikke vi skal hente en ny udefra, for i såfald har vi Jallow, Bernburg, Agger og MacGrath, som alle er gode nok (Men igen, jeg har ikke set MacGrath nok til at kunne vurdere det). Madsen er ikke god nok længere, og han var en af dem vi burde afhænde, hvis det altså er muligt.
Derudover kunne jeg godt tænke mig en hurtig og driblestærk kantspiller, når vi nu forhåbentlig fast går over til at spille med offensive kanter.
Her er jeg, ligesom Mr. L, lidt lun på vejles Brian Nielsen. Han har et kæmpe potentiale, og kan vi få skolet ham en smule, kunne han blive en stor gevinst for os. Han er nemlig, en af de få kantspillere i Danmark, som har både hurtighed og høj teknisk kunnen (Rieks og Grønkjær er andre). Han er desuden også en spiller som laver det uventede. Eneste spørgsmål er, om han er en medgangsspiller. For selvom vi drømmer højt, er vi altså ikke ude af…. ja hvad skal vi kalde den.. krisen?.. er det for stærkt et ord?
Det har måske været en spiller som Farneruds problem, at han fungerer bedst på et hold, hvor tingene kører som de skal. Dog skal han også have chancen på hans rigtige position(er) her under Henrik Jensen og den nye træner, for han skal kunne fungere i en 4-3-3/4-2-3-1. Gør han ikke det, er han selvfølgelig ikke en spiller vi kan bruge til noget.
3. april, 2010 kl. 18:25
Sorry. Det blev lidt længere end forventet.
3. april, 2010 kl. 19:21
Kewell, langt men godt indlæg. Vi er enige langt hen ad vejen, dog har jeg et lidt bedre øje til Jallow… tror jeg.
Selvom jeg ofte har bandet Farnerud langt væk, er jeg ikke bleg for at indrømme at han rummer potentiale, bare han dog snart ville vise det. Her kan man håbe på, at vores nye jernmand – Bjarne Jensen – kan banke noget vindervilje og nogle ekstra muskelkilo ind i hans lille drengekrop. Derfor skal han selvfølgelig have spilletid her i foråret, men så længe vi stadig har brug for fight fremfor poleret spil, skal han ikke starte inde. Men han er uden tvivl en “stjernespiller” at have siddende på bænken.
Så også gerne Zimling tilbage, tror han ville passe rigtig godt ind på vores hold.
Når sæsonen er slut er jeg sikker på at forstandige folk vil rette vores trup til. Indtil da kan alle kæmpe deres chance.
3. april, 2010 kl. 19:45
Jeg forstår ikke, at HJ ikke vil bruge Farnerud, når man nu endelig spiller et system, som passer ham (semi 4-3-3).
Det hjælper ikke at placere to langsomme og ikke drible-stærke spillere (Jan K og Holmen) som fløj-angribere. Hvis det endelig skal være, så nøjs med den ene af dem og brug en rigtig kant-angriber som den anden. Krohnen skal spille offensiv central midt.
Og ja, vores angreb og centrale defensive midt ser lidt tynd ud. En rigtig kant-angriber som Absalonsen eller Mikkelsen ville også pynte.
Jeg håber vi stiller lidt mere offentivt op mød KØGE end den sædvanlige 4-5-1:
SA
Randrup – RvdS – Jönsson – Nilsson
Mike – Holmen (Jatta skadet?!)
Jan K – Krohn-Dehli – Farnerud
Jallow
Det vil være prisværdigt om bestyrelsen meldte en strategi ud, det er nu engang deres opgave at lave en sådan (som de kan blive hængt op på!). Herefter kan vi begynde at snakke sportschef (ikke direktør, hvis det stod til mig) og træner.
Hvis vi skal have guld næste år kræver det helt andre folk, end hvis vi skal have en længere genopbygningsperiode – hvilket der efter min mening er brug for.
3. april, 2010 kl. 22:11
God moral og energi af drengene i 2. halvleg….
Synes dog stadig at et par forstærkninger er på sin plads i sommerpausen, hvis vi vil følge OB og FCK til dørs næste sæson!
En dirigent på midtbanen (kunne være Zimling) hvor bla. Holmén virker umotiveret!
Og så mangler vi altså speed på kanterne…ville gerne se vejles Brian Nielsen der kan udfordre på kanterne med sin speed og teknik!
Forsvaret er sværrest at vurdere…Randrup er ikke i topform efter sin skade, J J altid skadet, Bischoff op og ned, Finder Max tilbage til sin gode form? osv osv…
Personligt kan jeg godt lide OB´s Jonas Troest, der er “gratis” til sommer!!